Isnin, 5 November 2012

Enam.. Tujuh.. sudah cukuplah membebel tu :)

Assalamualaikum semua.



selamat datang november

sekejapnya sudah masuk ke bulan november.  pejam celik-pejam celik lagi sebulan dah nak tamat tahun 2012. arghh!!! cepatnya masa dan detik itu berlalu. OMK!! terkejut mak jemah. maksudnya sebulan tu dah nak tiba. hua.. hua..hua.. takutnya~ umoq pun dah makin meningkat. dah tak boleh nak bermanja-manja.. gedik-gedik dengan abah dan  abang-abang. *macam nak termuntah kan dengan ayat tu ? ok, minta di abaikan.. hehehe*. tapi tidak mengapa, anak buah comel aku ada untuk bermanja-manja sakan.. lalala~ nampak macam kesian kan aku nie.. macam kureng kasih dan sayang pun ada jugek.. do i care ? hakzhakzkahz. :-)

saja nak membebel dekat blog usang nie. rasa macam dah lama tak membebel dekat sini.. miehehehe. :)
kenyit mata sikit. @_@. 
rasa ingin memiliki novel kedua karya rehan makhtar iaitu BILA NAK SAKSI tak tercapai lagi. arghh!! kucewa tahap gaban sungguh sekarang nie. tak mengapa, sabar itukan kunci dalam prinsip aku.. hehe * suka angkut bakul sendiri *. lalalala~

sebelum terlupa, aku nak ucapkan selamat ulang tahun perkahwinan kepada kak long dengan abang long tercinta aku yang ke-17 tahun. semalam tarikh anniversery mereka. doaku moga di panjangkan hubungan mereka hingga ke syurga kelak, insyaallah.. moga di limpahi rezeki yang murah.. di limpahi keharmonian rumah tangga yang bahagia dan sentiasa bahagia. pasangan suami isteri yang cukup romatik dan sweet di mata aku selepas arwah bonda bersama ayahanda tersayang. rasa macam gatai je nak kahwin.. hahaha. ayat tak boleh blah.. dek dengar dan di baca oleh abah mahu aku jadi cacing kepanasan.. huhu. sebabnya~ sebabnya.. biarlah aku seorang aje yang tahu. 


Rabu, 31 Oktober 2012

AdaMu


AdaMu..
Aku tahu Engkau selalu ada untuk hamba-hambamu ini..
AdaMu..
Aku tahu bahawa Engkau Maha Adil dan Maha Esa..
AdaMu..
Kerana itu Engkau tidak putus-putus menduga hamba-hambamu..



AdaMu..
Jiwa yang rapuh kembali bernyawa semula..
AdaMu..
Semangat yang hilang kembali menerjah diri..
AdaMu..
Aku istiqamahkan iman untuk terus mencari keredhaanMu..
AdaMu..
Aku iltizamkan minda untuk mencari cinta hakikiMu



AdaMu..
Aku tahu bahwa Engkau mengasihi umatmu ini..
AdaMu..
Aku tahu bahwa aku tidak keseorangan lagi..
AdaMu..
Aku tahu kerana Engkau tahu akan rahsia di dalam hatiku..

AdaMu..
aku mahu mengapai kasih abadiMu..

Insyaallah



AdaMu :- najwa latif

Merenung ke luar jendela
Melihat kebesarannya
Mesyukuri segala nikmat
Yang dikurniakan di dunia

Kau berikan ku kekuataan
Tuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu tuhan

Kerna kau yang satu
Yang setia bersama ku
Di kala ku jatuh ku bangkit keranaMu
Ku tahu ku adaMu di sisi ku selalu
Bantulah hambamu mencari keredhaanMu

Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu

Kerna kau yang satu
Yang setia bersamaku
Di kala ku jatuh ku bangkit keranaMu
Ku tahu ku adaMu di sisi ku selalu
Bantulah hambamu mencari keredhaanMu

Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu

Ku merenung ke luar jendela


Melihat kebesarannya
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu tuhan




Selasa, 30 Oktober 2012

Berkampung di melaka

Assalamualaikum semua.

Apa khabar semua. Aku nak ucapkan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog yang di kenali sebagai " silent readaer ". Kerana kamu-kamu sudi membaca entri aku yang merepek nie. hehehe. Okay, berbalik kembali tajuk di atas sana.. hehehe.. 

Sambutan raya haji kali nie aku bersama kelurga berkampung di melaka selama 3 hari 2 malam. saja jer nak tukar angin. kuikui.malas nak cerita banyak-banyak dekat sini. jom layan sedikit gambar yang aku ambil. bakat serba boleh untuk menjadi fotografi terhandal tak tercapai lagi. tapi sekadar biasa-biasa adalah.. hahahaha.. 



konon-kononnya merenung masa hadapan..
hahahaha..



pekenaq steamboat untuk makan malam
tak payah makan nasi, makan steamboat pun dah kekenyangan..



jalan-jalan di bandar hilir
makin cantik bandar hilir sekarang.. banyak dah berubah..
naik poning kepala pergi sini.. :)



apakah itu ?
inilah kapal selam perancis yang pernah masuk dalam rancangan majalah 3 tu..
akhirnya, dapat juga melihatnya secara dekat.. hehehe
kawasan ini di namakan sebagai Submarine Muzium



pemandangan dari pintu hadapan
cantikkan ?



sekali lagi gambar kapal selam dari bahagian sisi..




pekenanq ais batu campur, cendol dan buah sukun goreng dekat pantai klebang..
syok tu.. makan sambil menghadap pantai klebang dengan angin yang sempoi-sempoi bahasa..
hewhewhew..




kapal nie berhadapan dengan pusat membeli-belah samudera
apatah nama kapal nie pun aku tak tahu.. tak sempat nak masuk sebab ramai sangat pengunjung..



selipar nie comel jer..
beli satu untuk kenangan.. :)



gambar terakhir
ketika nie dalam perjalanan pulang ke johor





Jumaat, 19 Oktober 2012

Renungan bersama :-)

Assalamualaikum dan salam jumaat semua.

♥ walau tak ada ORANG sayang kita ==► TAPI ALLAH ada dekat di hati kita .. ♥

♥ walau tak ada ORANG cinta kita ==► TAPI ALLAH sentiasa KASIHI kita .. ♥

♥ walau tak ada ORANG tolong kita==► TAPI ALLAH ada LINDUNGI kita .. ♥

♥ walau tak ada ORANG rindu kita==► TAPI ALLAH tetap tunggu kita .. ♥

♥ walau tak ada ORANG jaga kita==► TAPI ALLAH perhatikan kita .. ♥

♥ walau tak ada ORANG dengan kita==► TAPI ALLAH ada temankan kita .. ♥


sekadar perkongsian dan sama-samalah kita mempraktikannya dalam makanan jiwa kita iaitu hati.
ianya juga salah satu cara bermuhasabah diri.




Khamis, 18 Oktober 2012

Bangkitlah

Jika mendung di kaitkan dengan hujan,
Jika indahnya pelangi itu di kaitkan dengan warna-warna pelangi,
Jika menjerit mampu melepaskan amarah yang terbuku,
Jika ketawa di kaitkan rasa bahagia,
Jika kenangan di kaitkan dengan sebuah perjalanan hidup,


Adakah masih adanya sinar di sebalik mendung dan hujan itu,
Adakah masih adanya indah di sebalik warna-warna pelangi itu,
Adakah masih adanya sinar di sebalik perasaan amarah yang terbuku itu,
Adakah masih adanya ketawa di sebalik rasa bahagia itu,
Dan adakah masih adanya kenangan di dalam sebuah perjalanan hidup itu,


kalau kerana terluka engkau menangis,
jangan sesekali lupa menyeka air mata yang mengalir itu,
kalau kerana engkau jatuh tersungkur, 
jangan sesekali untuk bangun sendiri,
kalau bahumu rebeh sebelum tiba masanya,
jangan sesekali lupa mengurutnya perlahan untuk membetulkannya semula,
kalau amarahmu menguasai diri,
jangan sesekali lupa meredakannya dengan basahan air wudhu serta zikir,







Rabu, 10 Oktober 2012

Kalau Memang Harus Begitu

Assalamualaikum semua.

kali nie aku nak kongsi sedikit akan satu karya yang aku suka membacanya. karya-karya yang di hasilkan oleh penulis nie cukup santai dan bagi aku setiap ayat yang di gunakan dalam karya-karyanya adalah mudah untuk di fahami. bahkan membuatkan mood mengantuk yang ada terus terasa segar-bugar. novel karya Acik Lana iaitu Kalau Memang Harus Begitu merupakan salah satu koleksi terbaru yang ada dalam koleksi novel kesukaanku. 

SINOPSIS

Zidan Adiputra... seorang lelaki yang berkedudukan tinggi, tampan, bergaya dan menjadi buruan gadis-gadis yang menggilainya. Kerana itu, dia merasakan dirinya layak dilayan umpama seorang "Tuan Putera". Justeru semua orang harus memanggilnya dengan gelaran Tuan Putra. Tetapi dia bencikan perempuan selekeh. Allergic!

Adara pula datang dari dunia yang berbeza. Tekad mahu mengubah nasib keluarga dan adik-adiknya yang ramai, kakinya melangkah keluar dari kawasan Felda ke kota besar. Namun, hidupnya kian getir apabila bekerja dengan majikan kuku besi seperti Tuan Putra.

Umpama air dengan minyak, mana mungkin dua hati yang saling membenci bisa bersatu. Namun, kemunculan Riyad yang berjaya melakukan make over kepada Adara membuatkan hati Putra terpesong cita rasa. Pelbagai cara dilakukan untuk memenangi hati Adra sehingga dia sanggup berebut menghantar pinangan ke ru mah Adara demi mengikat hati gadis itu.

Cinta yang dihulur bersambut dan di simpul erat dengan ikatan perkahwinna. Dalam meniti kebahagiaan berumah tangga, ada dugaan datang mengetuk istana cinta mereka. Antara cinta dan keluarga, yang mana lebih utama? Dan jika perlu memilih satu di antara dua, siapa yang perlu menyerah dan mengalah? Dan apa ertinya pengorbanan jika hati kian retak, kasih kian rapuh?




perjalanan hubungan yang di bina membawa pelbagai kisah di antara Zidan dengan Adara. sama cantik sama padan bila di ikat dalam sebuah ikatan perkahwinan yang sah dan halal. di situ cinta mereka mekar dan kasih yang ada di antara mereka berdua kembang bagai di semai dengan baja.. kalau begitu, apa lagi dapatkan buku ini di pasaran. terhangat di kedai buku lagi. alhamdulilllah buku nie sebenarnya baru di beli tetapi dapat di habiskan dengan satu hari sahaja. kalau dah minat dengan novel memang tak boleh kata apa ler.. hihi :)

Selasa, 2 Oktober 2012

empat.. lima.. cukuplah membebel tu :)

Assalamualaikum..

Agak bersawang rasanya blog ni kan ? hehehe.. tetapi ianya masih tetap cool.. miehehe
Sebenarnya mood aku nak menulis ada cuma ianya tidak berapa nak kena kerana tiba-tiba sahaja sakit kepala mula menyeringai.. Allahu Akhbar.. sakitnya susah nak di kongsikan..

Entah mengapa sejak kebelakangan nie sakit kepala aku makin kerap aje datang.. niat hati untuk mendapatkan pemeriksaan doktor ada cuma aku nie jenis yang boleh di kategorikan penakut. penakut ? macam kelakar aje kan ? hehehe.. tetapi itulah aku.. huhu.. sebagai contoh ialah petang tadi bila nak menyucuk jarum di jari sendiri untuk memeriksa kandungan gula dalam darah pun tangan dah terketar-ketar tengok darah  *terlalu pekat, berpinar-pinar mata.. huhu* ..  bila di lihat macam budak-budak kan ? hehehehe.. ada aku kisah.. miehehe.. dalam pada masa yang sama siap kena usik dengan abah lagi.. eiii,, dah besar pun takut tengok darah.. buat malu jer.. ( dialog abah ). hanya sengihan macam kerang busuk aku pamerkan pada abah.. kuikui..

Insyaallah, kalau tiada aral esok aku nak pergi jumpa doktor.. ya allah berdebar-debar pulak.. huhu

Isnin, 17 September 2012

Ku Serah Cinta oleh In-team

Ku serah segala ketentuan 
Biarlah masa yang berbicara 
Dipangku wajah yang layu 
Dan aku telah jemu 

Aku tidak mahu berpaling 
Pada yang mengganggu dan menggugat 
Sapanya meletihkan diri 
Hadirnya mengundang penat 

Akan ku serah cinta ini 
Bukan lagi pada manusia 
Kerana cinta martabat itu 
Bersalut segunung kepalsuan 
Dan kepuraan 

Aku semakin tidak peduli 
Apa yang mungkin akan terjadi 
Kerana gerak dan tindakanku 
Mahu bebas dari masalah 

Ku serahkan cinta ini 
Hanya padaMu, oh Tuhan 

Akan ku serah cinta ini 
Bukan lagi pada manusia 
Kerana cinta martabat itu 
Bersalut segunung kepalsuan 
Dan kepuraan 

Aku adalah aku sekarang 
Biar terbuang tetap berjuang 
Akan ku serahkan jiwa ini 
Sepenuh hati dengan keikhlasan 
Aku adalah aku yang sekarang 
Ku serahkan cinta ini 
layan lagu ini..

Akan ku serah cinta ini Bukan lagi pada manusia Kerana cinta martabat itu Bersalut segunung kepalsuan Dan kepuraan 

aku suka akan bahagian nie.. tak tahu kenapa.. mungkin kerana ianya bahagian chorus kot.. miehehehe.. :) :)  

Isnin, 3 September 2012

:-( :-(

erkkkk... bingung kepala..
otak bagaikan sudah tidak mampu nak mencerna akan apa yang di dengari..
lidah pula bagaikan di gam..
hati pula tak mampu nak memberi pertolongan..
semuanya berlaku tanpa di pinta..
Ya Allah, mengapa kau menduga aku untuk sekali ini.. tahukah Engkau Ya Allah bahawa hambamu yang sedang Engkau duga ini lemah jiwanya.. 

Subahanallah, bertapa besarnya kebesaranMu itu Ya Allah.. Sesungguhnya ianya merupakan hikmah di atas ujian yang Engkau duga kepada diriku selama ini..tanpa aku sedar benda yang aku tidak mahu berlaku akhirnya terjadi jua.. 
kenapa aku berasa kerdil yang teramat sangat bila berhadapan dengan dia..
kenapa aku berdiam diri sahaja ketika itu..
padahal, hati aku meronta-ronta mahu melepaskan apa yang terbuku di dalam hati..
tetapi hanya kebisuan yang melandai diri ini..
 
Maafkan aku kerana tidak mampu meminjamkan bahu di kala kau menangis.. maafkan aku kerana tidak mampu berada di sisi kau di saat kau terjatuh.. maafkan aku kerana membiarkan kau keseorangan.. sesungguhnya, aku bukanlah teman yang terbaik untuk dirimu.. andai mendiamkan diri itu adalah jalan terbaik daripada bergurau senda,, aku terima dengan hati terbuka.. andai perpisahan berlaku suatu hari nanti tanpa ku pinta, aku reda serta berharap setulus ikhlas agar carilah diri kau yang sebenarnya. 



di sini aku ingin katakan bahawa aku meminta maaf secara mulus dan tulus kepada insan yang pernah membuat aku menangis pada suatu ketika dahulu. mulai kini aku mahu tekadkan iltizam bahawa memaafkan seseorang adalah jalan terbaik dalam sesebuah permasalahan yang berlaku serta meminta maaf pula adalah jalan yang membawa kepada "kebebasan hati".


Ahad, 26 Ogos 2012

Salam Aidilfitri


Assalamualaikum w.b.t.

 Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin di ucapkan kepada para pembaca seklian. Maaf kerana agak kelewataan untuk mengucapkan salam aidilfitri. :)
Alhamdulillah, tahun nie aku bersama dengan keluarga menyambut hari raya dengan sederhana sahaja. Kesederhaan itu yang terbaik daripada segala-galanya.* kenyit mata sikit *


jom cuci mata.. :)


Cik sha yang sempoi di pagi raya.. 
:) :) :)
tema kita tahun nie warna biru.. 



Siapakah si comel nie ?
comelnya dia.. 



ini lah pahlawan-pahlawan dalam keluarga aku..
ehh ada geng barulah abah.. kuikui
dari kiri ialah Riduwan ( abang ), Faizul ( abang ipar ), Firdaus ( anak saudara ),
 Idris ( abang ), Faizal ( abang ), si comel itu namanya Putra & jejaka handsome berbaju hitam itu adalah abah aku iaitu En. Ahmad. 

'' alolo.. meyh sini dekat atok , dialog abah kepada putra "
sempat lagi buat iklan si akhi idris nie.. kuikui




sesi salam bersalaman keluarga besar En. Ahmad 

Giliran si comel untuk bersalaman dengan atok tersayang.. :)
" salam atok cepat, dialog dari papanya.. hihi




Giliran keluarga kak long pula..
ngeeeeee~
ada gaya macam james bond tak ?
sudah-sudahlah tu abang long.. tak handsome ler.. kuikui
kebetulan tema tahun nie sama dengan keluarga kak long.. hehehe..
sukanya :) :)


selamat hari raya aku ucapkan kepada semua umat islam. semoga hari raya yang menjelma ini lebih banyak kita mengeratkan silaturahim sesama saudara yang jauh ataupun yang terdekat. 


Khamis, 23 Ogos 2012

Kenali Wanita itu

Jika berjalan, sering menoleh ke kanan dan ke kiri
Wanita seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri,dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Konon wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

Jika berjalan suka menunduk
Cara berjalan melambangkan wanita seperti ini memiliki sifat yang tertutup. Ia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai untuk menyimpan rahsianya. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditakluk hatinya. Disamping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan kehidupan cinta. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hati wanita dengan cara berjalan menunduk ini, dijamin akan mendapat kebahagiaan. Sebab, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

Jika berjalan menatap lurus ke depan
Wanita seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, bukan senang hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meski pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jangan hairan jika wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang berpengalaman luas.
Jika berjalan badan bergerak ke kanan dan kiri

Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia dianggap kecil. Padahal masalah itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

Jika berjalan badan tampak tegak
Wanita ini tegas menentukan sikapnya sendiri. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Yang menarik dari wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa meninggalkan sifat-sifat romantiknya.

Jika berjalan seperti zirafah
Maksudnya, ketika melangkahkan kaki ,badannya ia kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika anda berbual dengan wanita seperti ini kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.


ayu seorang wanita itu bila berjalan menundukkan wajah kerana ingin menjaga pandangan.. sekali gus ingin menjaga hatinya agar tidak terjerumus dengan permainan cinta..


kalau begitu aku kategori yang mana ekkk ?muehehehehe... :)

Khamis, 9 Ogos 2012

Dua.. Tiga.. sudah cukuplah membebel tu :)

Assalamualaikum w.b.t

Single is simple. Aku setuju dengan tiga ayat itu. kenapa ek ? Mungkin kerana aku dalam kategori itu kot. Mungkin... hehehe. Single is simple itu bagi aku membawa erti yang banyak dan berbeza. Untuk aku pula " single is simple" itu sukar nak di kongsikan. hehehe.. rupanya aku ini jenis yang perahsia. Perahsia yang tegar. hihi. :)

Apa motif aku tiba-tiba macam pemurah gila nak layan perasaan nie ? ok, sila baca laju-laju  dan tolong abaikan akan apa yang aku merepekkan sebentar tadi. Aktiviti aku seperti biasa ialah akan membaca koleksi-koleksi novel dan cerpen yang baru dan mampu membuatkan mata aku tak kelip-kelip.  *tak tidur*.. hehehe.. ianya sudah sebati dalam rutin harian aku.. huhu. sehari tak buka ''my hubby" jiwa resah gelisah aje.. kadang-kadang sudah macam kucing mati anak pun ada jugak.. kuikui. 

Jari- jemari lincah menekan keyboard " my hubby " lantas terus membuka link ini  http://ishaidiaz.blogspot.com. Kemudian aku terjah satu persatu koleksi-koleksi novel dan cerpen di blog tersebut. Terjah punya terjah hati aku tergerak nak baca karya cerpen cik penulis itu. Tanpa membuang masa kau terus meng"klik" link yang terpapar tajuk yang mahu aku baca itu. Cerpen 365 Menanti Cinta itu yang aku baca. Kesimpulan yang dapat aku simpulkan dekat karya itu ialah kesungguhan seseorang dalam mencari cinta yang sebenar hingga sanggup menghitung hari demi hari. Bila sahaja selesai membaca cerpen tersebut aku terjumpa "link" yang di kongsikan oleh cik penulis tersebut iaitu http://365harimenanticinta.blogspot.com.

OMD!!!! terkejut mak jemah tau. Mahu tak terkejut aku bila membaca link "365 menanti cinta" itu. Sama gila kisahnya dengan karya cerpen yang aku baca dekat blog cik penulis itu. Seriusly, kisah percintaan Encik yang memiliki link 365 Menanti Cinta itu sejibik sama. hoho.. terkaku aku sebentar dek kerana terkejut sedikit.  Sungguh aku tidak percaya masih ada juga insan yang bergelar lelaki seperti Encik Daniel Danish itu. Hurm~ apa pun boleh kalau ianya berkaitan dengan cinta. 

Muhasabah diri :- Tidak perlu terlalu taksub dalam mencari cinta kerana cinta itu akan hadir jua dalam diri tanpa kita sedar.  Janganlah mudah mencintai seseorang dengan berlebihan. Cukuplah mencintainya dengan sederhana sahaja. Kerana dengan cara bersederhana itu adalah lebih baik.

Rabu, 8 Ogos 2012

satu.. dua.. cukup sudahlah membebel tu.. :)

Assalamualaikum w.b.t

Sedar tak sedar sekejap sahaja sudah kita sudah berada di 21 ramadhan. macam dalam mimpi aje kan ? hehehe..  pejam celik.. pejan celik.. dah nak raya. aku sendiri pun tak sedar lagi seminggu lebih nak raya.  kuih raya pun tak buat lagi. mungkin banyak kuih tujuk aje kot. rumah pun tak kemas langsung. kalau ada pun mungkin ruangan dapur aje yang nampak macam kemas sedikit. ruangan lain masih tidak sempat  kerana kekangan masa yang terhad bersama tenaga yang kurang. sudah tu pula abang-abang yang tersedia ramai maleh pulok nak membantu. nak tak nak aku buat muka seposen untuk mendapatkan bantuan dari mereka.  kesian kan ? huhu.. saje aje aku buat begitu.. nak pancing diaorang.. kuikui. sesungguhnya ketahuilah wahai abang-abangku yang adikmu nie suka nak pancing kamu dalam diam. 


ehhh.. kenapa comel sangat gambar nie ?
aiseyyyy... tembamnya pipi dia.. 
motif aku ?
sudah semestinya sedang menanggung rindu dengan anak buah terbaru..
serius memang aku rindu dengan anak abang aku.. huhu
acik usu rindu kat putra tau.. :(



Selasa, 31 Julai 2012

kita sudah bertukar tau. :)

Assalamualaikum w.b.t.


meyh jom pakat dengar khabar apa yang aku nak kongsikan kat sini. kalau korang perasaanlah nama blog yang terletak jauh nun di atas sana tu sudah bertukar. hape?? biar betul ? betullah. sejak dua hari lepas aku sudah menukarkan nama daripada " I SURE MISS YOU A LOT " kepada " LIFE MUST GO ON".  nampak macam terlebih matang kan nama baru tu ? hehehehe... tettttttttt!!!! harap maaf kerana persoalan itu tiada jawapannya.. hahahaha ( gelak jahat sebentar, kuikui ) 


ok bye. itu sahaja yang aku nak habaq sekali gus membebel kat sini. 
nak masuk tidur dahulu kerana bantal busuk sudah memanggil-manggil. 
opppsssss... jangan lupa baca niat puasa tau.. hehehe. :) :)

Khamis, 26 Julai 2012

Dugaan puasa..

Sedang elok mendengar alunan zikir " Astarghfirullah " yang di nyayikan oleh Hafiz Hamidun, aku di tegur secara kasar.


Alunan zikir teapi " Astarghfirullah " by Hafiz Hamidun
"Sudah-sudah.. baik kau buka lagu lain. Orang kalau nak berzikir mesti hati nak tenang, jiwa bersih, dan bla~ bla~ bla~. setakat kau nak mendengar begitu aje baik tak payah. itu gayanya nampak macam kau persenda-sendakan aje.. "   Astargfirullahalazim. Salah ke aku mendengar alunan zikir itu ? denyutan di hati bagaikan hampir tidak berdenyut dek kerana terima sebuah teguran yang boleh di kategorikan menyesakkan dada. dalam hati usah di kata.. laju sahaja aku beristirghfar. dek terpana dengan teguran itu aku terkesima. serius.. kata-kata itu membuatkan aku terdiam dan tersentap. Seumur hidup, ini adalah pertama kali aku di tegur gara-gara mendengar alunan zikir. Dalam hati tertanya-tanya dosa besar ke aku mendengar alunan itu ? Hadis mana yang di  guna ? * tiada niat mahu membuat spekulasi tentang ilmu agama tau, so please take note it !! * Padahal di waktu itu penyakit mengantuk mula menerjah diri dan untuk mencegah penyakit itu berlarutan aku terus mendengar alunan zikir yang di nyanyikan oleh Abang Hafiz Hamidun. Tetapi dugaan datang menyergah bila aku di uji dengan kata-kata teguran sebegitu. Ya Allah, limpahkanlah kesabaran di dalam hatiku agar aku mampu menahan amrahku di bulan puasa ini.. amin.  Malahan, bukan aku seorang aje yang terkesima malah kawan aku iaitu miza juga terkejut bukan kepalang. siap boleh marah aku lagi. " Sepatutnya sha kena tegur cara abang emi tadi itu. cara dia salah tau. " tanpa menunggu lama aku bidas balik kata-kata dia.. " bukan sha tak nak tegur tapi kata-kata abang emi tadi itu membuatkan mulut sha terkunci rapat kerana terkejut yang teramat sangat " itulah aku. kalau sudah terima teguran begitu nak-nak lagi ianya berhubung kait dengan hal-hal agama, aku memang tak boleh nak terima. sebagai contoh macam teguran kat atas tu.. huhu.. walaupun ilmu agama aku cetek tapi hukum-hukum tentang sesuatu perkara berkaitan hal agama  memang " care" tau. 

Rabu, 25 Julai 2012

Kasihku Abadi

Kamar hatiku, sekian lama 
Suram dan sepi, kekosongan 
Aku mencari insan sejati 
Untuk menemani hidupku 

Adam dan Hawa diciptakanNya 
Disemai rasa kasih sayang 
Agar bersemi ketenangan 
Dan kedamaian di hati 

Ku harap hanya keikhlasan 
Dan ku rindukan keramahan 
Aku inginkan kemesraan 
Berkekalan berpanjangan 

Mengasihimu, dikasihi 
Menyayangimu, disayangi 
Merindui dan dirindui 
Saling mengerti di hati 

Biar hilang kabus di wajahku 
Biar tenang resah di dadaku 
Terimalah serta kabulkan harapan ini 
Oh Tuhan 

Ku melafazkan kata penuh makna 
Bersaksi Tuhan yang Maha Pemurah 
Hidup mati jodoh pertemuan 
Ditentu Allah yang Esa 
Perkenankan hasrat di hatiku 

Moga impian kan dirahmati 
Dipertemukan serikandi 
Susah dan senang sama harungi 
Demi cinta yang hakiki 
Oh...


Jumaat, 20 Julai 2012

Salam Ramadhan Al- Mubarak

Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdulillah akhirnya kembali juga bulan ramadhan yang di mana menghimpun segala rahmat yang begitu besar kepada kita yang terutama sekali ialah umat Muhammad yang di kasihi serta di sayangi oleh Allah s.w.t ini. sesungguhnya aku berharap agar ramadhan kali dapat memberi seribu manfaat, pahala yang berlipat ganda serta amalan yang setimpal untuk mencari redha dan keberkataan yang terkandung dalam bulan ramadhan kali ini.




Syukur tidak terhingga kerana ini adalah pengalaman ramadhan pertama yang memperlihatkan aku kepada situasi yang baru iaitu di alam perkerjaan. bunyi macam agak mencabar tetapi insyaallah semoga aku dapat melakukannya. 


Salam Ramadhan aku ucapkan kepada umat islam di seluruh dunia dan juga kepada pengunjung blog yang sudi membaca di teratak blog yang agak usang ini.. hehehe.. 



Isnin, 16 Julai 2012

setiap manusia tidak sempurna

Setiap manusia tidak pernah terlepas untuk melakukan sebarang kesilapan. begitu juga dengan aku. walaupun aku nie di kategorikan agak sengal tetapi niat di hati aku untuk melakukan sesuatu itu alhamdulillah masih tetap lagi. aku tak kisah kena marah sekali pun dek kerana gara-gara sikap aku begitu...


 tetapi.. tetapi usahlah sesuka hati aje marah dan menyindir aku depan customer. ingat aku tak ada hati dan perasaan ker. ingat aku tak ada maruah ke ??  kalau nak tahu perasaan aku macam tisu tahu tak !!!! mudah tercalar- balar. riak muka usahlah di katakan. sudah sah-sah menjadi malu yang teramat sangat. rasa nak menangis pun ada bila mendengar kata-kata yang dikeluarkan oleh bos aku itu. dalam hati sudah berniat untuk berhenti kerja terus.. hehehe. 
 kecil hati bila bos aku mempunyai sikap begitu. hina sangat ke aku yang baru mengenal dunia pekerjaan ini. 
* ayatku teruk sungguh.. hihi*


sesungguhnya aku bukanlah seorang pekerja yang sempurna. malah aku juga bukanlah seorang manusia yang sempurna.. akan tetapi cuba untuk mencari kesempurnaan dalam diri sendiri,InsyaAllah.
 lagi pun aku baru aje kenal dengan dunia pekerjaan kerana aku memang tiada pengalaman bekerja. habis SPM abah tidak membenarkan aku kerja. sah-sahlah memang ilmu perkerjaan aku masih cetek lagi. ini siap berkata dengan riak lagi. entah kali ke berapalah agak-agaknya bos aku mendabik dada dengan penuh banggan kan ? huhu. Astarghfirullahal'azim, sabar jelah aku dengan perangai bos aku itu. ini sudah kali kedua aku terasa hati dengan kata-kata bos aku. sakitnya susah nak di luahkan. huhu. 


alhamdulillah, perasaan makan hati dengan kata-kata bos aku di dalam "jiwa" aku sudah makin hilang sedikit. semuanya gara-gara abang aku yang rajin menerjah ke bilik aku. dengan muka seselamba alam aje aku terus meluahkan pada abang aku. agak lega sedikit bila dapat meluahkan rasa amarah yang membuak akan sikap bos aku yang sesuka hati mengaibkan aku dengan pekerja lain di hadapan customer. terima kasih kepada abang aku yang rajin gila nak mendengar bebelan adikmu yang "amarah"nya jelas kelihatan di riak wajah. huhuhu. nampak sangatkan aku tak reti nak kawal perasaan marah tu... kuikui

Jumaat, 6 Julai 2012

Doaku di malam nifsu syaaban

Ya Allah..
di malam nifsu syaaban yang di mana merupakan bulan KekasihMu ini,
aku bermohon agar berikan aku sebuah kekuataan walaupun aku sedar diriku tidak sekuat seperti mana sekuatnya saidatina fatimah dan saidatina khadijah..
bahkan aku juga tidak secekal seperti saidatina aisyah iaitu isteri kesayangan yang di cintai oleh Rasulullah..

Ya Allah..
tetapkanlah iman di hatiku agar aku tidak terpesong jauh dari landasanMu...
tetapkanlah juga iman di hatiku agar aku senantiasa mengingatiMu..

Ya Allah..
limpahilah rezekiMu yang luas kepadaku..
didiklah isi hatiku untuk terus berpegang dengan ajaranMu..
kerana hambamu ini selalu alpa dan khilaf dalam menguruskan sebuah kehidupan yang diaturkan olehMu ini..
tabahkan juga hatiku dalam mengharungi ujian yang Engkau berikan kepada diriku..
sering kali juga di bibirku mengeluh, juga tidak henti-henti menanagis dengan ujian yang diterima itu..
tetapi jauh di sudut hatiku, aku berasa tidak mampu untuk menghadapinya..
kadang-kadang membuatkan aku tidak redha dengan ujian kecil yang Engkau duga kepada diriku.. 
juga kadang-kadang membuatkan aku sukar menerima qada dan qadarMu..

Ya Allah..
tetapkan istiqamah dan naiwaitu di dalam hatiku,
agar aku dapat memperbaiki kelemahan diriku..
agar aku dapat menguatkan ibadahku
agar aku dapat mendidik diriku untuk menjadi seorang anak yang solehah
agar aku dapat terus berbakti kepada abahku serta insan-insan yang aku sayang..

Ya Allah..
Engkau tunjukkanlah jalan yang benar di dalam hatiku ini agar mudah untuk aku membuat sebarang keputusan yang melibatkan diriku dan juga masa depanku..
lindungilah diriku dan keluargaku daripada anasir-anasir jahat.

Ya Allah..
ampunilah dosaku yang tidak terhimpun itu..
maafkanlah diriku di atas kealpaanku sebagai umatMu ini..
berikanlah jodoh yang benar dan ikhlas menerima diriku seandanya..
amin ya rabbal'alamin

salam nifsu syaaban di ucapkan.
:)

Rabu, 4 Julai 2012

selamat pengantin baru :)


sama cantik, sama padan


Gambar Pernikahan Irma Hasmie

pandang-pandang, jeling-jeling




nampak tenang sahaja pengantin lelaki..
ohh, jatuh cinta aku tengok.. kuikui




irma hasmie nampak sungguh cantik..
she look so awesome.. 
dalam banyak-banyak gambar perkahwinan yang aku tengok, 
gambar inilah yang nampak cantik di mata aku.. hehehe..
kenyit mata sikit, @_@




bagaikan bidadari.
subahanallah, indah sungguh kecantikan yang di miliki oleh irma hasmie



Semua resah hati manusiamu
untuk membagi kisah atas nama cinta
Derai air mata di setiap sujudmu
seperti tak pernah cukup untuk menjagaku

Jangan butakan hati
menjadi cinta yang semu… cinta yang semu
Kau hembuskan ayat-ayat cinta untukku
di sela doa dalam malam-malam yang sunyi

Ampuni engkau pinta dalam semua keraguan
yang telah meliputi jiwamu
Semoga akan membawa cintamu
pada diriku dalam jalan dan ridhloNya
Jangan butakan hati menjadi cinta yang semu
Oo.. cinta yang semu

Kau hembuskan ayat-ayat cinta untukku
di tengah terik matahari dan dinginnya malam

Kau panjatkan ayat-ayat cinta padaNya
melindungi dan menjaga kisah cinta kita

Kau hembuskan ayat-ayat cinta untukku
di tengah terik matahari dan dinginnya malam
selamat pengantin baru di ucapkan kepada irma hasmie. salah seorang artis yang aku minati. hehehe. semoga masjid yang di bina akan kekal hendaknya. Amin ya rabbal 'alamin.
p/s: mahu cari pasangan hidup macam suami irma hasmie ler.. tenang aje riak wajahnya.
       pada masa yg sama nak cari juga ciri-ciri lelaki seperti abah aku. hehehe..
       aisey, tak semena-mena aku dah tersebut nama "abah" dalam entri kali nie. kuikui. 

Isnin, 2 Julai 2012

Kau bila lagi ?

Assalamualaikum w.b.t. hai-hai korang. aku harap korang semua sihat walafiat.


bila sahaja kaki melangkah ke jalan raya. hati berasa seram sejuk. perasaan gelisah sudah berperang dalam hati tanpa sedar. huhu. mata pula terpana melihat khemah yang di hiasi dengan warna yang cantik. apa yang seronoknya sebab tema majlis kahwin yang aku pergi nie temanya warna biru. this is my favourite colour. auuwww.. suka, suka, suka. OMK, penyakit gediks sudah sampai meyh. hehehehe. senyum sikit. 


seperti sudah menjadi adat, para tetamu mestilah kena berjumpa dengan keluarga pengantin. meskipun aku sudah kenal dengan keluarga pengantin sendiri. kuikui. bak kata orang.. ambil berkat dalam majlis sebegini. hahahaha.. mengarut sudah aku nie.. macam bengong aje kan ? lalalala~


setelah siap mengambil makanan. aku bersama dengan kawan aku iaitu nabila a.k.a bella pun carilah tempat duduk. paling tak boleh blah bila kawan aku itu menyuarakan kata iaitu " kau bila lagi sha". membulat mata aku bila kena usik sebegitu. Hello kawan, aku tak bersedia lagi ok! nasib baik aku belum makan lagi ketika itu, kalau dah makan memang tersedak+terbatuk-batuk aku kat situ. panas punggung aku bila di utarakan soalan begitu. huhu. mahu tak mahu aku buat muka seselamba alam dekat dia. nak-nak lagi bila aku sindir dia dalam senyap. "kau kahwin dulu baru aku akan menyusul dari belakang". kuikui.. bila aku kata begitu padanya dia boleh cover gelak depan aku. hahahahaha.. kelakar sungguh kawan aku sorang nie. aku pun apa lagi gelak bantailah tapi cover jugak sebab malu kalau-kalau mak cik-mak cik tengok. hehehehe..


seriously aku katakan bahawa majlis kahwin nie merupakan kali pertama aku pergi tanpa keluarga. sebelum nie aku kerap bertempek dengan keluarga. nak- nak lagi bila pergi bersama dengan arwah mak dengan abah tersayang. anak siapalah yang manja nie kan ? hehehehe. kenyit mata sikit. @_@